Posts

Showing posts from October, 2011

. Ayat dan kisah .

"Kadangkala seseorang harus membuatkan awak menangis supaya awak sedar bahawa awak layak mendapat seseorang yang membuatkan awak tersenyum" (Shafaza Zara, 2011)
Ayat Hanya dengan ayat. kata-kata percakapan komunikasi * ** *** manusia jatuh cinta manusia jatuh marah manusia jatuh menyampah manusia berbunuh manusia berbaik manusia berpisah....
ya keluhan juga satu jenis ayat malam ini aku mahu bercerita tentang satu kisah cinta cinta sejati yang sering kali acap kali kita lupa ______________________________________________________________________________
CINTA ALLAH (kisah ringkas dari Hanis Ibrahim)
Aminah seorang gadis perawan Yang sejuk mata memandang Khairul seorang pemuda  yang tunggang langgang hidupnya Safiyah seorang gadis kota Yang tahu, celik mata makan pakai tersedia Hassan seorang lelaki sejati yang teguh Agama dan peribadi
seperti yang kita sedia maklum "Lelaki yang baik, adalah untuk wanita yang baik; dan wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik"
dan sebaliknya kepada yang tidak baik…

Perbezaan

Riak dan bangga . . Adalah dua perkara yang berbeza .
aku bukan riak aku cuma bangga  faham? bangga
riak ala2 berlagak
aku tak berlagak . tanpa teammate  mustahil untuk aku dapat buat 9 jaringan aku siap ucap terima kasih masih tak nampak? aku kata syukur. masih tak faham?
pengalaman pertama aku pertama setelah 20 tahun faham tak perasaan 2 ? kau takkan faham sebab kau tak pernah nak faham
pandang la dunia nie dari pelbagai sudut perspektif jgn dari kotak pemikiran kau saja
dah penat la lantak kau lah nak fikir apa kepala otak kau punya fikirlah positif emo takkan bawa ke mana moga hari esok cuaca elok team mate sihat2 dan  aku sedia 
^_^

Penyesalan .

kau seksa hati aku
ya . dah hampir 4 bulan aku terseksa .
mungkin bagi kau . ianya tidak setanding
dengan apa yang pernah aku buat pada kau dulu . kan .
segalanya memang salah aku .
dari awal , sampai akhirnya .
dan sekarang pun . ianya masih salah aku .

aku mahu mohon maaf .
sedalam2 nya . ikhlas dari hati aku yang dah nyawa-nyawa ikan ni .
maafkan aku .
dan maafkan aku
penyesalan dalam hati ini .
tiada siapa yang tahu .
aku tahu . kau sudah berpaling .
tapi . terimalah maafku .
semoga kau berbahagia .

^_^ .

Hidup

Hai gadis-gadis comel dan jejaka-jejaka player .

pernah mengeluh dalam hidup?
mesti banyak kali.
kerana manusia tidak akan lari dari sifat lupa.

Lupa untuk bersyukur terutamanya.

hari ini . aku jadi GS(goal shooter) untuk game netball.
penat bukan kepalang kerana beban berada di bahu aku .
menjaringkan bola , untuk penat lelah ahli kumpulan .
yang merampas bola dr pihak lawan .
ya . 10-0 . alhamdulillah . 9 darinya aku yang raih . 
bangga . lawan bukan calang-calang orang . sengih*

begitulah hidup . kita hendaklah berusaha .
menyenangkan diri sendiri . dan orang lain .
pengorbanan yang orang sanggup buat
untuk kebaikan semua .

dan pernah kecewa juga kan?
tapi tanam satu benda ini .
kau punya susah ,
pasti dan pasti ada manusia lain
yang sedang hadap
bangsat dunia yang lebih kejam
dari apa yang kau hadap kini .
masalah tidak akan hilang dari hidup
sebab itulah yang bina kuatnya urat2 belikat kau
itulah yang bina kau jadi manusia
bukan bangsat yang bertopengkan manusia
ada faham?

menangis itu…

Indahnya CINTA

Image
Indahnya CINTA
jika kita dapat nikmatinya
bersama suami dan isteri tercinta
Allah dah menetapkan
yang terbaik untuk kita semua wahai HAWA, janganlah dikau menangis  kerana sesungguhnya Allah menyediakan lelaki yang baik  untuk menjadi ayah kepada anak2 mu kelak. wahai ADAM, janganlah dikau bermuram durja kerana sesungguhnya Allah menyediakan wanita yang unggul yang menjaga makan pakaimu, pemilik rusuk kirimu  dan melengkap seri hidupmu
dan sekiranya dikau, ADAM dan HAWA mendapatkan yang serba serbi kurangnya ketahuilah Allah sedang membina mahligai di syurga untuk setiap usaha yang kau jalankan membimbingnya ke jalan yang benar jalan ALLAH ^_^
enrty kala hati sedang sejuk dan sentiasa akan sejuk insyaALLAH 
berdoa hari-hari "moga aku dipertemukan dengan insan yang sesuai dengan fitrahku" agar kami sama-sama membimbing insyaAllah
dan semoga hari semalam dapat aku simpan rapat-rapat hari ini aku guna habis-habisan dan hari esok menjadi lebih baik
ampunkan dosa2ku Ya Rabb 

LIFE

Image
Life is short .
I hope , I'll manage to do things right .
I hope , I'll manage to love you right .
I hope , I'll mane to survive in this mean world .
Live your life fully .
lots and lots of love from me ^_^



Love

Image
What is love? LOVE is a gift from God. because He is Most Merciful . there will be no other love that can replace His love to us human . yet , human still do wrong and awful thing . but still , Allah love us every moment . even we forget about Him.
I am a failure in love matter  human love matter . but still . I wanted to talk about love . to you out there .  if you have your own love one . take a very good care of it . because once it gone . you will be regret it forever . even you found a new love . It will never be the same .
but, still, we don't need reason to love and to be loved right? if you truly love the person ,  you will accept the weakness of your love one  no matter what they done to you 



yes . I am failure . love never fail . human fail to love. but that doesn't mean that you should to! wake up!  love are everywhere no matter you are fat , thin, skinny, dark, fair etc. chances are everywhere . don't seek for love be a lovable person. yes . implement your surrounding inside your life and giv…

ABAH

Image
Happy birthday abah!

49 tahun abah bernafas .

20 tahun abah menjerihkn diri mencari nafkah untuk hanis

hanis berterima kasih .

moga ALLAH memberi kebaikan yang tidak terhingga kepada abah di syurga .

terima kasih . sebab menjaga hanis .

terima kasih sebab tak biar hanis hanyut dek noda dunia .

terima kasih sebab sokong hanis berdiri di mana hanis berdiri sekarang

abah lah segalanya .

hanis harap dapat seorang suami yang punyai sikap abah .

abah . ketahuilah . hanis selalu rindu abah .

rindu nak kena marah . rindu nak kena pukul .

abah . abah adalah dunia hanis .

ibu pun . special sbb birthday abah . hehehehe ..

abah . abah . abah .

May ALLAH bless you abah !

<3 <3 <3



Janji

Janji hanya tingal janji .
Kawan ? Sahabat ?
Tinggal kata-kata saja .
Tinggal pesanan ringkas saja .
Hakikatnya .
Aku memang dah tak wujud .

Merindui

Image
owhhh  amat aku merindui . teramat rindu serindu-rindunya  ya ALLAH . sesungguhnya . aku merindui Mu .. merindui Rasul Mu . aku merindui Ibu Abah ku . emmmm . Saat2 begini aku memerlukan Mu . Mereka .
Aku menghadapi tomahan dunia . yang berlaku tidak adil terhadap aku . rakan2 ku . biarlah . aku redha sekiranya memang benar ini salahku . membiarkan diri dikuasai oleh amarah dan emosi . hingga aku lupa pada kedudukan diri dalam kalangan mereka . moga aku kuat . walau tanpa CINTA manusia yg ku harapkan . ya . aku harapkan kekuatan dan cinta dari Mu ya ALLAH . aku kuat . ya . kalau aku lemah . aku takkan berada di mana aku berada sekarang .
rindu katil umah . rindu dapur bersepah . rindu TV , internet tanpa had , rindu umur 10 tahun . 
merindui .. maafkan hanis . hanis memang selalu kecewakan orang2 yg hanis syg , tapi hanis bersyukur, sebab orang2 yg syg hanis x pernah putus asa dengan hanis . x mcm sesetengah orang . 
ibu .. Hafidzah Binti Kamusi abah.Ibrahim Bin Siman adik2 ... Muhammad Hasyir , Muhammad Izzul Ha…

Untuk Bakal Imam ku Kelak ^_^

Sesungguhnya pertemuan dan perpisahan adalah milik Allah, Dialah yang berhak mengaturkan segalanya. Sudi-sudikanlah menghayati nota-nota yang ku tulis buatmu… Wahai saudaraku.. Cinta pertama mengukir peristiwa, menguggat pelbagai perkara. Ketahuilah saudara, jangan mempercayai pada pandangan mata, ia hanya pandangan syaitan durjana. Usah memujiku lebih darinya, kiranya diri ini masih kurang seadanya, idea hanyalah pandangan manusia, belum tentu betul pada pandangan yang Esa. Sempurnaku tak sempurna Nabiku, kerana aku hanya manusia biasa, dan ketahuilah sahabat, manusia tidak akan pernah sempurna. Wahai saudaraku.. Janganlah kau membanding-bandingkan diriku dengan insan lain, sesungguhnya Allah tidak menyukai hambaNya mempersoal mengenai keburukan mereka. Kiranya engkau membenci kemaksiatan, tugasmu adalah membawa mereka berhijrah dan tidak sesekali berhujah untuk menyemarakkan lagi hati mereka. Kiranya aku jatuh cinta padamu, itu kerana aku jatuh cinta pada kesederhanaanmu, dan kiranya a…

Oh Bulan

Image
Subhanallah . Indah bulan pada malam ini . sebenarnya hari2 pun indah  sebab tiada cacat celanya kejadian yang telah ALLAH cipta untuk kita , berzikirlah padaNya . moga hati kita tenang dan ceria  moga kau juga rasa apa yang aku rasa sekarang ceria dan tenang yang hadirnya dari ALLAH .  ^_^ aku petik katakata kau mencintaimu, adalah perkara terbaik yang pernah berlaku dalam hidupku ya . syukur Alhamdulillah aku kenal erti cinta sebenar . moga aku dapat  mencari cinta hakiki dari Ilahi

sumber gambar di sini tarikh 10.10.2011

Best of Luck

Esok . Lusa . UAK . Ujian Akhir Kursus .

Teringin sgt nak dapat msg "Good Luck" dari dia .

Tapi , aku faham . aku dah tiada makna dalam hidup dia .
hanya sekadar teman biasa ...
atau lebih jelas lagi .
Stranger ...


Semangat . Please datang .
I need you right now .
Why must you stay with him ?

Come to me like you came 1 year ago .
When you got nothing to worry about .
Sigh . I wish I can become a child back right now .
Don't have to think about problem , money , life , love .
Only Play and Play and Play .

I wish I can see him . His smile that he has when he was with me .
Owh God . How I miss that time .
Ya Rabb ,
I hope , if this is a false feeling , make it go away .
but if it is for real . Keep it deep inside me , so I won't get hurt this much .
May the wind of my love bring you peace .
Because I will always pray for your happiness .
Eventhough it wasn't meant for me .

^_^

Dikejauhan Ini

Sayang... di kejauhan ini
Ku sentuh hatimu dengan rasaku
Debarnya debar cinta

Weekend

Patutnya .
Weekend adalah hari yang dinanti2kn .
Bertemu tersayang .
Bercerita panjang .
Menonton wayang .
Berkongsi makanan .


^_^


Dan
tahniah kepada aku .
kerana membenci hujung minggu .




I want to go back in time and want my childhood days back when "Dad" was the only "Hero" 


"Love" was "Mom's hug"... "Highest place on earth" was "Dad's shoulder" "My worst enemies" 


were "My own siblings" Only thing that could "hurt" were "skinned knees" The only thing 


"Broken" were my "Toys" and when "Goodbyes" meant till "Tomorrow" :')







. evening .

Image
yet . the love is still there . yet . my tears keeps falling . yet . people keeps blaming me . yet . I don't give it a damn .
I never broke anyone's heart .  but people keep breaking mine .
but , sometimes . I didn't realize my action , word , that broke peoples heart . tell me if I am wrong . I am tired breaking other's heart . and I am tired of heart broken .
Ya Rabb , aku insan yang hina , memohon kepada Mu , Hilangkanlah kesakitan ini . Hilangkanlah kesusahan ini . Hilangkanlah cinta yang bertapak lama di hatiku ini . dan kuatkanlah hatiku untuk sentiasa redha dengan ketentuan Mu ini . hanya kau yang Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani .

lantaklah apa orang nak kata . tak reti nak melupa tak reti nak sedar  masa akan pulihkan segalanya terima kasih
Ya Rabb… Semua datangnya dari Engkau dan semua akan kembali kepada Engkau, maka aku serahkan semua rasa ini kepadaMu Ya Rabb… Kuatkanlah aku menghadapi setiap ujian yang Engkau berikan, Ikhlaskanlah hati aku untuk menerima setiap takdir yang Engkau tuliskan kepada aku. Hanya Engkau Ya Rabb yang mengetahui dengan benar dalamnya hati aku maka aku memohon tuntunlah diri ini untuk tetap berada dalam kebenaranMu   Amin Allahumma Amin


aku gelabah atau kau ?
aku berkata-kata dengan tenang .
aku tak minta kau baca blog nie .
aku tak minta rasa cinta ini wujud dalam diri .
kalau kau mahu membenci, silakan .
kau penat kan melihat aku mcm nie .
kau penat . kan .